Simlock en sim only: hoe zit dat?

21 februari, 2016 om 11:54

Als je een toestel gaat kopen van een bepaalde provider dan kan het zijn dat het toestel is voorzien van simlock. Dat wil zeggen dat het toestel geblokkeerd is voor andere providers. Als jij dan je geblokkeerde toestel wil combineren met een nieuw sim only bij een andere provider, dan kan dat wel eens problemen opleveren wanneer het toestel niet simlockvrij is. Dit heeft er mee te maken dat door een simlock de telefoon wordt geblokkeerd en dan kan het toestel alleen gebruikt worden bij de desbetreffende provider. Meestal geldt dat voor een jaar. Daarna kun je veelal gratis de code aanvragen en je toestel simlockvrij maken. Maar er zijn ook andere mogelijkheden om je telefoon simlockvrij te maken.

Simlock en providers

Het is niet zo dat alle providers een simlock op het toestel hebben zitten. Ook hoe dat is geregeld is per aanbieder verschillend. Het is daarom goed dat je nu gaat bekijken wat de opties zijn en wat voor jou de voordelen kunnen zijn. Als je een los toestel gaat kopen dan kun je dat combineren met een sim only. Ga dan wel eens na of het toestel geen simlock bevat, daarmee kun je voorkomen dat het later voor verrassingen gaat zorgen en daar zit je niet op te wachten. Let ook op de prijzen en op de providers, het kan allemaal meespelen bij de keuze die je gaat maken.

Abonnement opzeggen

Als je een sim only hebt maar je wil overstappen naar een andere provider, of je wil gewoon een abonnement beëindigen, dan moet je rekening houden met een opzegtermijn. Het is niet mogelijk om binnen een contractperiode een abonnement op te zeggen. Meestal is dat een periode van een of twee jaar, soms is het ook per maand wanneer je kiest voor een maandelijks opzegbaar abonnement. Wanneer je contractperiode is verlopen werken veel providers toch nog met een opzegtermijn. Hoelang deze is, hangt af van de provider. Lees daarom de voorwaarden goed door zodat je weet waar je aan toe bent als je een sim only gaat afsluiten. Vaak is het twee maanden voor het einde van het contract al wél mogelijk om over te stappen.

Kijk goed naar je contract

Wanneer je contract afloopt en je inschrijft bij een andere provider, dan hoef je niets te doen. Het contract wordt dan door je nieuwe provider opgezegd. Maar wanneer je tussentijds gewoon het contract zelf wil beëindigen, gelden er andere regels. Je kunt dan op verschillende manieren opzeggen, maar hoe dat moet hangt af van de provider. Soms kan het telefonisch, maar meestal wil je een schriftelijke bevestiging ontvangen. Het gaat ook wanneer je een opzegbrief stuurt, let er wel goed op dat er een schriftelijke bevestiging van de opzegging naar je wordt verzonden. Een aangetekende brief sturen is dan een veilige optie en daar kun je maar beter gebruik van maken zodat je weet dat het ook is geregeld.

Meer info over de juridische status vind je op Wikipedia.